..::Sahabat Nasihat::..

..::Mari Muhasabah Diri::..

  • ::Mutiara Kata::

    ~~Menangisi perpisahan akibat gagal bercinta adalah satu pembaziran mutiara jernih kita dan juga menguji sejauh mana kebodohan kita tetapi dengan menangisi dan menyesali akan dosa kita lantas meminta pengampunan dariNya akan lebih menjamin dunia dan akhirat.~~
  • Perkataan yang lemah lembut itu melembutkan hati yang lebih keras dari batu batu dan perkataan yang kasar akan mengasarkan hati yang lebih halus dari sutera
  • Kategori

  • Tag

    Isu Semasa Keratan Akbar Politik Semasa Tazkirah
  • ::Takwim::

  • Calendar

    May 2008
    S M T W T F S
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Archives

  • ::Recent Posts::

  • ::Recent Comments::

    nour on Ujian Melanda
    joyah on Couple – Haram Tetap…
    Admin on Couple – Haram Tetap…
    fariza on Couple – Haram Tetap…
    poiuytrewq on Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadh…
  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 5 other subscribers
  • ::Contact Me::

Fakta Yg Diyakini Benar Tetapi Salah

Posted by TanpaSuara on May 18, 2008


1. Manusia ada berapa lubang hidung?
Empat. Dua lagi lubang hidung menyambungkan lubang hidung luaran dengan rongga leher. Nama lubang hidung dalaman ini – choannae.

2. Di manakah tempat paling kering di dunia?
Antartika. Ada beberapa tempat di sana yang tak pernah ditimpa hujan selama dua juta tahun.

3. Apakah binaan manusia yang boleh dilihat dari bulan?
Tidak ada. Bukan tembok China. Pada ketinggian beberapa ribu kilometer, sudah tidak ada binaan di bumi yang boleh dilihat dengan mata kasar. Apatah lagi bulan, berjarak lebih 400,000 kilometer dari bumi.

4. Siapakah pencipta telefon?
Antonio Meucci. Pereka Itali ini mula mencipta telefon (dikenali sebagai teletrofono) pada 1860-an dan memohon hakcipta pada tahun 1871. Malangnya, Meucci jatuh sakit pada tahun yang sama dan gagal memperbaharui hakcipta. Graham Bell dapat nama untuk ciptaan tersebut pada 1876.

6. Di negara manakah paling banyak harimau boleh ditemui?
Amerika Syarikat. Di India, hanya ada lebih kurang 4700 ekor. Tapi menurut Persatuan Zoo dan Akuarium Amerika Syarikat, ada lebih 12000 harimau dijadikan haiwan peliharaan di negara itu.

7. Apakah warna air?
Biru. Warna ini jelas dilihat dalam fenomena semulajadi seperti lubang dalam salji, atau ais tebal dalam air terjun yang membeku.

8. Apakah nama ibu negara Thailand?
Krung Thep. Bangkok ialah nama sebuah pekan perikanan sebelum Raja Rama I datang dan membuka bandar baru dengan nama Krung Thep pada tahun 1782.

9. Apakah haiwan terpanjang di dunia?
Cacing riben (Lineus longgisimus). Cacing ini boleh mencecah panjang 60 meter, dua kali lebih panjang daripada paus biru.

10. Kasut Cinderella diperbuat daripada apa?
Bulu tupai. Charles Perrault, penulis kisah ini pada kurun ke-17 telah tersilap dengar kisah kuno Perancis ini yang menggunakan perkataan vair (bulu tupai) dan menggantikannya dengan verre (kaca). Malah, sebelum versi Perrault, sudah ada 340 versi kisah ini dan tidak ada satu pun yang menceritakan Cinderella memakai kasut kaca.

Leave a comment